Tuesday, November 4, 2008

Seronoknya!!!


Saya baru menghabiskan membaca Novel Laskar Pelangi karya Andrea Herata. Sungguh ceritanya sangat menarik. Penceritaan yang jujur mampu mengusik emosi saya. Ceritanya di sulami suka dan duka. Betapa saya terfikir perlunya kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Jika kita merasakan kita susah, banyak masalah, di belenggu dengan pelbagai rencam perkara yang tidak terungkai. Tapi kita tidak pernah terfikir ada saudara seIslam kita yang bukan berjuang untuk kaya tetapi berjuang untuk hidup. Itulah realitinya.

Bersyukurlah,
Itulah kunci untuk kita menghargai setiap pemberian dan memaknai kehidupan yang kita lalui setiap hari. Terima kasih saya rakamkan untuk sahabat saya Mr. T di Indonesia yang menghadiahkan saya buku tersebut kepada saya. Saya amat menghargainya. Saya gembira hari ini kerana Kak Ita yang baru pulang bercuti dari Bandung telah membelikan untuk saya novel kedua Andrea Herata bertajuk Sang Pemimpi dan juga VCD Sang Murabbi. Novel ketiga dan keempatnya insyAllah saya bercadang untuk memilikinya juga tapi bukan dalam masa terdekat kerana masalah ongkosnya...hehehe

Kadang-kadang saya merasakan saya seorang yang tamak dengan buku dan sangat mencintai buku. Satu daripada tabiat buruk saya yang baik adalah pantang ke kedai buku. Pasti ada saja buku yang saya beli. Bilalah nak menulis pulak ye..asyik membaca buku orang je. Sampaikan nak pergi kursus penulisan yang di buat oleh Puan Ainon PTS pun dah jadi malu alah sekarang, sebabnya tak mula-mula lagi menulis.

Apa pun saya tak sabar menunggu buku hasil dari Prof Muhd Kamil dan Novel Sang Pemimpi. Di celah-celah kesibukan kerja ini insyAllah pasti ada masa untuk saya menekuni kedua-dua buku tersebut.

No comments: