Monday, October 5, 2009

Mari Berprogram


I
Karnival Tamadun dan Warisan Islam (6 September 2009)

Erm..dah lama tak menulis kat sini..
Semenjak sebelum puasa sampailah sekarang..
Alhamdulillah dapat menghayati Ramadan dengan semangat yang lain,
berbeza dengan ramadan-ramadan sebelum ini.

Dah lama tak berprogram memandangkan sebulan ramadan. Hanya satu program besar sepanjang ramadan yang sempat saya sama-sama terlibat bersama muslimat di Hulu Kelang ini iaitu Karnival Tamadun dan Warisan Islam anjuran Muslimat Hulu Kelang. Pelbagai aktiviti dilaksanakan sepanjang program tersebut. Setelah sekian lama merancang dan bertungkus-lumus bekerja Alhamdulillah proram berjalan lancar dengan kehadiran yang amat menggalakkan. Kagum dengan kesungguhan muslimat-muslimat di sini melaksanakan gerakkaerja, walaupun kebanyakannya berumur tetapi semangat juang yang mereka miliki amat luar biasa? MasyaAllah.


II
Kem Penghayatan Ibadah AZAS (3 dan 4 Oktober 2009)

"Kak, saya nak bungkus makanan yang lebih ni makan dalam bilik boleh? Tanya salah seorang peserta Kem Penghayatan Ibadah Akademi Zakat Selangor (AZAS) kepada saya sewaktu di dewan makan.
"Bungkuslah" Jawab saya.
Seronok campur terharu berprogram bersama anak-anak ini. Kenakalan yang mencuit hati, kadangkala timbul rasa geram melihat kenakalan mereka. Mereka datang dari pelbagai latar belakang dan yang pastinya masih belum terdedah dengan realiti kehidupan sebenar. Kem Penghayatan Ibadah yang dilaksanakan untuk mereka ini memberi peluang kepada saya untuk lebih mendekati mereka. Disebabkan kekurangan fasilitator, saya yang pada asalnya hanya sebagai urusetia turut terlibat untuk menjadi fasi untuk mereka.
Anak-anak ini di tasmid bacaan Al Fatihah mereka, di perbetulkan bacana-bacaan dalam solat mereka dan di beri peluang di dalam slot LDK untuk berbincang dengan lebih rapat dengan fasilitator yang membimbing mereka.

Program berakhir pada jam 5.00 petang. Satu kepuasan untuk saya dapat menyelami kehidupan dan berkongsi keceriaan bersama mereka. Pantai Remis menjadi saksi...hehehe



Bersama adik-adik muslimat

Kena jadi fasilah pulak untuk adik2 ni..

Adik2 muslimin bersama abang2 fasi


No comments: