Wednesday, April 29, 2009

Nikmatilah Ujian itu!

Semua yang ada adalah milik Allah Apakah cintamu terhadap dunia Melebihi cinta kepada Allah Tanpa mengenal Allah, hidup adalah penderitaan Harungi kehidupan dengan mengenal Allah Kesakitan dan ujian adalah tanda kasih sayang Allah Ketika diri tidak diuji..adakah ketika itu Allah memandang dirimu Bila mengenal Allah Al-Jabbar Nikmatilah ujian dariNya itu.
Saya sempat menyalin kata-kata ini daripada Prof Wan Masri semasa kelas penghayatan Asmaul Husna yang dibawakannya pada malam Selasa lepas. Kita memang selalu mengeluh dengan ujian-ujian yang didatangkan Allah dalam hidup. Kenapa aku di uji? Itulah ungkapan yang mungkin sering terungkap dimulut kita apabila datang kesusahan, kesedihan, penderitaan, kematian dan pelbagai musibah lagi yang Allah aturkan. Sememangnya kita jarang melihat dari sudut positif setiap apa yang berlaku kepada kita.

Tuhan memaksa bukan kerana mahu menyeksa kita sebagai hambanya, sebaliknya sebagai latihan intensif supaya hambanya sedar dan mencintainyaa kita di jadikan sebagai khalifah(wakil Allah) di muka bumi ini. Nabi Muhammad menjadikan 'derita adalah pendampingku' sebagai prinsip beliau kerana dengan derita itu, hamba di harapkan dapat tunduk kepada Allah secara mutlak. Dengan itu..nikmatilah ujuan-ujian itu!





No comments: